Sociale media en influencermarketing

Onderzoek - Expertisenetwerk Communicatie, Media en Design

Arteveldehogeschool en Comeos brengen met de Sociale Media en Influencer (of SMI-)Barometer jaarlijks de adoptie, het gebruik en de evaluatie van sociale media en influencer marketing door Belgische jongeren in kaart. De SMI Barometer is praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek binnen Communicatie, Media en Design van Arteveldehogeschool.  

Op 15 mei 2024 presenteren we de vijfde editie van de SMI-barometer. 

SMI-barometer 15 mei 2024

Programma

9 uur Registratie en koffie Wintertuin
9.30 uur

Welkom

Kristof Delhez en Marijke De Veirman

Aula
9.40 uur

Presentatie onderzoek

Arteveldehogeschool

Aula
10.20 uur

De nieuwste cijfers en trends van TikTok en een blik op de toekomst

Sébastien Vandenbusshe - Brand Partnership Manager TikTok Belgium

Aula
10.50 uur  Pauze Wintertuin
11.10 uur Casussen: E5 en MIVB Aula
12.10 uur

Social search to tackle a cookieless future

Junior Malela

Aula
12.40 uur Lunchpauze 10de verdieping
14 uur Workshops en inspiratiesessies (zie hieronder) 2de verdieping
15.30 uur  Einde  

Workshops en inspiratiesessies

Is Gen Z onbereikbaar?

Gen Z is de toekomst: als burger, als consument, als werknemer. Maar Gen Z laat niet makkelijk in zijn kaarten kijken. Het GenZLab van Howest helpt deze digital natives te begrijpen en erop in te haken. Dit doen we enerzijds door relevante Gen Z kennis te verzamelen, anderzijds door het aan Gen Z’s zelf te vragen tijdens cocreatiesessies. De inzichten uit deze sessies delen we graag tijdens een interactieve lezing.

Het mediagebruik van 55+’ers

Media lijkt het domein van de jeugd te zijn, maar intussen zijn ook andere leeftijdsgroepen zeer actief op verschillende platformen. Kristin Van Damme en Floor Denecker doen het mediagebruik van 55+’ers uit de doeken.

AI voor contentcreatie

AI-expert Tim De Paepe legt uit hoe je AI kunt inzetten voor het creëren van content.

Eyetracking

Na het volgen van deze workshop zul je een diepgaand begrip hebben van verschillende toepassingen van eyetracking, met een specifieke focus op het analyseren van gebruikersgedrag op zowel sociale media als websites. Je zult leren hoe je effectief een eyetrackingtest kunt opzetten, en je zult een hands-on demonstratie krijgen om de techniek in actie te zien.

Bedrijfspodcast maken van strategie tot productie

Docent Podcasting Pieter Blomme legt uit hoe je als bedrijf podcasts kunt inzetten in je marketingstrategie. Aan de hand van enkele cases doet hij uit de doeken hoe de productie van een bedrijfspodcast in zijn werk gaat.

Microsoft Co-Pilot

Jasper Wouters leert je hoe je aan de slag kan met Co-Pilot, de AI-assistent die geïntegreerd kan worden in de tools van Microsoft.

Hoe boost je jouw low-budget en fondsenwervingscampagne

Sanne Holvoet is doctor in de Communicatiewetenschappen en momenteel aan de slag als onderzoeker op het project Fondsenwerving aan HOGENT. Samen met haar team versterkt ze not-for-profit organisaties door onderzoek te vertalen naar de praktijk en opleidingen aan te bieden voor fondsenwervers die geld willen inzamelen bij zowel particulieren als bedrijven.

De wettelijke verplichtingen van socialemedia-influencers

Welke wettelijke verplichtingen hebben socialemedia-influencers? De sprekers nemen jullie mee doorheen het kluwen van juridische verplichtingen waaraan influencers onderhevig zijn. De focus ligt daarbij op het consumentrecht en het fiscaal recht.

Short form content + AI

Reinout Roose is mede-oprichter van Exstatic, een video agency met een klantenportefeuille om u tegen te zeggen. Met klanten als Deloitte, DSM Keukens, DPG Media en nog vele andere grote spelers, is hij de geschikte man om jou alles te leren over video en meer bepaald over de razend populaire short form content.

Over de SMI-barometer

De Sociale Media en Influencer (SMI)Barometer brengt het gebruik en de evaluatie van sociale media, influencer marketing en podcasts door jonge Belgen (16-39 jaar) in kaart. De SMI Barometer is een samenwerking tussen Arteveldehogeschool en handelsfederatie Comeos. Dit wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek binnen het expertisenetwerk Communicatie, Media en Design van Arteveldehogeschool wordt jaarlijks herhaald.     

SMI-barometer als social media benchmarking

De SMI-barometer heeft als ambitie om een social media benchmark te zijn voor merken en retailers, door jaarlijks inzichten te brengen in het gebruik en de evaluatie van sociale media, influencermarketing en podcasts door jonge Belgen (16-39 jaar). Door dit onderzoek jaarlijks te herhalen, kunnen we de vinger aan de pols houden, trends detecteren en evoluties monitoren.

Methode

Sinds 2019 biedt de SMI-barometer de meest actuele inzichten over hoe Belgen branding via sociale media, influencer marketing en podcasting ervaren. Hiertoe bevragen we jaarlijks een representatieve steekproef van Belgen tussen 16 en 39 jaar oud. We monitoren evoluties en onderzoeken verschillen tussen het Nederlands- en Franstalige deel van België. Daarnaast verwerven we via individuele online diepte-interviews (via WhatsApp) extra inzichten in hoe jongeren branding via sociale media en influencers beleven. Bovendien belichten we ook hoe Belgische (retail)merken sociale media en influencermarketing aanpakken door middel van online expertinterviews.

Op 17 mei 2023 lanceerden we de vierde editie van de SMI-barometer. Terwijl de eerste editie zich enkel concentreerde op Vlaamse jongeren  tussen 16 en 24 jaar, is dit het derde jaar op rij dat de geografische reikwijdte van de het onderzoek is uitgebreid naar België. Bovendien trokken we de maximale leeftijdsgrens van onze steekproef op van 24 jaar naar 39 jaar. Zo kunnen we lange termijntrends rapporteren en eventuele verschillen tussen jongeren en +25-jarigen belichten.

Je zal het rapport binnenkort hier kunnen downloaden

Onze experten

Key take-aways uit SMI Barometer 2023

Instagram populairst bij Belgen tot 39 jaar

De vijf populairste socialemediakanalen onder Belgen (16 - 39 jaar) zijn Instagram (70%), Facebook (69,2%), WhatsApp (66,1%), Messenger (65%) en YouTube (60,8%). YouTube is het meest verspreide platform, met 93,2% van de Belgen die het minstens maandelijks gebruikt.

Jongeren verkiezen Instagram, 25-plussers Facebook

86,6% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door Snapchat (74,2%) en TikTok (69,1%). Bij 25-plussers bestaat de top drie van populairste sociale media uit Facebook (77,2%), WhatsApp (71,6%) en Messenger (65,4%).

TikTok mainstream onder jongeren

Na de sterke opmars in 2021 is de groei van TikTok nu stabieler en heeft het platform een plek als mainstream platform veroverd onder jongeren. Dankzij de wijdverspreide adoptie van TikTok onder een grote en betrokken gebruikersbasis nemen steeds meer merken TikTok op in hun contentstrategie.

Even offline gaan

Belgen zijn frequente gebruikers van sociale media. Velen maken zich echter zorgen over hun socialmediagebruik. Zo ondernam 64,9% van de 16-24 jarigen ooit acties om hun socialmediagebruik te beperken. Bij de 25-plussers is dit 54,9%.

Sociale media helpen contacten onderhouden

Een van de belangrijkste redenen waarom Belgen sociale media gebruiken is om de interactie met vrienden en familie te vergemakkelijken. Jongeren gebruiken hiervoor een breder scala aan kanalen in vergelijking met 25-plussers die vooral Messenger en WhatsApp gebruiken.

Sociale media tegenwoordig onmisbaar voor merken

De meest gebruikte platformen waar Belgen merken of producten leren kennen en informatie vinden zijn Instagram, TikTok, YouTube en Facebook. Social shopping staat in België echter nog in de kinderschoenen, terwijl doorklikken naar de website of webshop van een merk gebruikelijker is.

Influencermarketing blijft scoren

Van de mensen die influencers, content creators of bekende personen volgen (75,8%), kocht 28,3% iets aan, 33,2% begon een merk te volgen en 45,1% zocht extra informatie op. Hoewel de impact onder jongeren ietwat afgenomen lijkt, verliezen samenwerkingen met influencers dus niet aan kracht.

Content creator ≠ influencer

Content creators en influencers worden gezien als twee verschillende persoonlijkheden, elk met hun typische kenmerken. Beide kunnen wel de meningen, het gedrag en de aankoopbeslissingen van hun volgers te beïnvloeden. Al lijken jongeren minder sceptisch te zijn over de authenticiteit en motieven van content creators.

Een gezonde dosis inspiratie

Naast een belangrijke commerciële impact, beïnvloeden influencers en content creators ons leven ook in bredere zin. Zeker op vlak van gezondheid. Zo zegt 36,7% van de jongeren meer te bewegen, terwijl 28,3% gezonder is gaan eten. Bij de 25-plussers is dat 23,9%.

Podcasts veelbelovend voor merken

53,5% van de Belgen tot 39 jaar luistert naar podcasts. Van de groep die regelmatig luistert, komt 25,2% zelden of nooit in contact met merken. 32,4% zocht meer informatie op over een merk en 26,6% geeft toe in de afgelopen drie maanden iets te hebben gekocht.

SMI Barometer 2023 - onderzoeksrapport

Bekijk hier binnenkort de presentaties van de SMI-barometer studiedag 2023.

Over onderzoekscentrum Communicatie, Media en Design

Ons praktijkonderzoek richt zich op organisaties en professionals die via innovatie en ontwikkeling anticiperen op de uitdagingen in de digitale maatschappij. We leren, onderzoeken en ontwikkelen samen met onze partners, door middel van gebruikersonderzoek, technologie- en trendanalyse, design en prototyping.

Volg onderzoekscentrum Communicatie, Media en Design

Vragen? Neem contact op

Dr. Marijke De Veirman

Projectleider sociale media en influencer marketing

Contacteer via e-mail

Dr. Annelore Deprez

Hoofd onderzoek Communicatie, Media en Design

Contacteer via e-mail